De duurzame supermarkt Marqt wordt verkocht aan Udea, het moederbedrijf van concurrent EkoPlaza. Althans, als het aan de meerderheid van de aandeelhouders ligt. Marqt-oprichter Quirijn Bolle ligt nog dwars.
Dat meldt NRC op basis van gesprekken met diverse betrokkenen. Donderdag staat een kort geding bij de rechtbank Amsterdam op de rol over de kwestie. Marqt-oprichter en grootaandeelhouder Bolle wil het bedrijf zelfstandig uitbouwen met een nieuwe investeerder.
Volgens vakblad Distrifood heeft de meerderheid van de overige aandeelhouders van Marqt al een akkoord met Udea, het moederbedrijf van EkoPlaza. De aandeelhouders van Marqt die akkoord zijn met de verkoop aan Udea hebben de steun van de huidige directie van Marqt.
In een persbericht van Marqt staat hierover: “Marqt was de afgelopen periode actief op zoek naar een strategische samenwerkingspartner voor de toekomst. Het samengaan van beide organisaties is onder voorbehoud van goedkeuring door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Daarnaast zal er via juridische weg nog een formele bekrachtiging van dit besluit worden gevraagd voor de aandeelhouders van Marqt die nog niet hebben getekend.”
Onrust bij duurzame super Marqt
Het rommelt al een tijdje bij Marqt. Eerder dit jaar stapte de vrijwel voltallige raad van commissarissen op, waaronder ook oprichter Bolle. En afgelopen juni vertrok de één jaar eerder aangestelde CEO Joost Leeflang.
In juli bleek ook dat de duurzame supermarktketen snoeit in het aantal filialen. De grote filialen van Marqt gaan weg. De supermarktketen wil af van winkels met een oppervlakte groter dan 750 vierkante meter, meldden zowel AD als Het Parool.
De oppervlaktekrimp heeft alles van doen met het assortiment: met een beperkt vloeroppervlak kan ook het assortiment beperkt blijven met een focus op de goedlopende producten.
Dit bekent onder meer dat voor het in 2010 geopende filiaal in The Bank bij het Amsterdamse Rembrandtplein geen plaats meer is. Niet rendabel in een binnenstadlocatie, liet Marqt weten. De keten is nog op zoek naar een alternatieve winkellocatie in de buurt.
Ook in Den Haag sluit een vestiging de deuren. Het probleem van de grote vestigingen is dat die ook veel verschillende producten moet kunnen aanbieden - onvermijdelijk dat een deel niet voor de uiterste verkoopdatum verkocht wordt en dat een deel onrendabel is.
Marqt moet nieuwe strategie vinden
Winstgevendheid is nooit de sterkste kant geweest van de in 2006 opgerichte keten. Sterker, het bedrijf, dat 18 vestigingen telt in Amsterdam, Den Haag, Haarlem en Rotterdam heeft nog nooit winst gemaakt.
Hoewel de Nederlandse consument steeds meer uitgeeft aan duurzaam eten, plukte Marqt daar duidelijk de vruchten niet van. In 2017 stapten onder meer Triodos Bank en investeringsmaatschappij Social IV in het bedrijf, maar ook die konden de verliezen niet stoppen, meldde RTL Z in juni.
Medio 2018 trok de keten de 51-jarige zwaargewicht Joost Leeflang aan als directeur om leiding te geven aan een uitbreiding. Leeflang, een voormalige Philips-manager afkomstig uit de koker van Social IV, kreeg de opdracht mee 40 tot 60 winkels te realiseren.
Maar in plaats van groei volgde een sanering, het vertrek van de oprichters, een strategische krimp van de winkels en Leeflang die na een jaar vertrok.